آغاز کارآزمایی بالینی پانکراس مصنوعی بتاایر برای درمان دیابت نوع 1

 12 سپتامبر 2014- نوع جدیدی از پانکراس مصنوعی که بطور مستقیم به میزان گلوکز در بدن واکنش نشان می دهد قرار است بروی افراد مبتلا به دیابت  نوع 1 آزمایش گردد.

این کار آزمایی با تأمین بودجه ی آن توسط سازمان خیریه ی دیابت نوع 1 "JDRF" قابل انجام گردید. این کارآزمایی بالینی قرار است بروی 8 بیمار مبتلا به دیابت نوع 1 در سوئد انجام شود.

در پانکراس مصنوعی زیستی کنونی با نام BetaAirاز سلولهای جزایر پانکراس زنده در محفظه ای محصور استفاده می کند که در پاسخ به میزان  قند خون قادر به ترشح انسولین یا گلوکاگون می باشند، هنگامیکه  قند  بسیار پایین  یا بسیار بالا می رود به ترتیب  گلوکاگون  وانسولین  ترشح می کند.

این واقعیت که ابزار  BetaAirاز سلولهای  جزایر  زنده استفاده  می کند دو پیآمد کلیدی را به همراه دارد اول اینکه نیازی به پرکردن  مجدد پانکراس مصنوعی با انسولین  مانند سایر سیستم های پانکراس  مصنوعی ندارد. دوم اینکه سلولهای زنده ی موجود در این ابزار باید بطور منظم  با اکسیژن تغذیه شوند. برای  اینکار یک ابزار تخصصی را از طریق پوست به BetaAirمتصل کرده و هوا را به داخل آن تزریق می کنند به همین علت نام آنرا BetaAirنهاده اند . برای تغذیه ی این پانکراس با اکسیژن حدود 2 دقیقه زمان کافی  است اگر این پروسیجر به درستی انجام نشود یک زنگ اخبار به صدا در می آید.

امسال تکنولوژیهای جدیدی با هم در این زمینه به رقابت پرداخته اند و موج  جدیدی از درمانهای دیابت نوع 1 در راه است. هدف این تکنولوژی پیشرفته کاهش  پیچیدگی های کنترل  دیابت نوع 1 بوده است.

منبع:

 www.diabetes.co.uk/news/2014/sep/bio-artificial-pancreas-begins-human-trials-to-treat-type-1-diabetes-95981461.html